Sportlégszűrők
A motortuning legelső lépése és a legegyszerűbb módja a sportlégszűrő használata. Ezeknek két változata létezik, a sportlégszűrő-betétek és a direktszűrők. A betétszűrőt a gyári légszűrőbetét helyére kell tenni, ezt akárki meg tudja csinálni akár otthon is. A direktszűrő beszerelése kicsit macerásabb. A gyári légszűrőházat ki kell operálni a motortérből, és az erre csatlakozó csonkra kell a szűrőt felerősíteni. Néhány autótípusnál egy kis problémát szokott okozni a légmennyiségmérő, ami a légszűrőháznál szokott csücsülni, egy kis ügyeskedéssel túl lehet járni a gyártók eszén. Más típusoknál maga a beszerelés ütközik akadályokba (tipikus a "nem tudom hova feltenni" probléma), de egy kis szereléssel, kreativitással itt is sikerrel járhatunk. Sok szerelő nem szeret bajlódni az ilyen buktatókkal és inkább azt mondja, hogy ebbe az autóba nem lehet beszerelni, vagy azt, hogy nem javasolja, mert árt a motornak. Ilyenkor egyszerűen másik szerelőt kell keresni, de mindenképp olyat, aki otthon van az adott típusú autó szerelésében, mivel a művelet sok esetben azért többről szól annál, hogy a régit leveszem, az újat rárakom. Egy autó motorjának kifejlesztésekor a levegő felvételének és szűrésének rendszerét is pontos mérések, tesztek eredményei szerint alakítják ki úgy, ahogy az gyári állapotában kinéz. Sok esetben nem mindegy például, hogy mennyi idő alatt jut a levegő a szelepekhez - ha túl korán az sem mindig jó! Érdemes tehát mindennek utánajárni mielőtt ilyesmibe fogunk.
A sportlégszűrők előnye, hogy 40-50%-kal több levegőt képesek átengedni mint a hagyományos papírszűrők. A nagyobb levegő áteresztő képességüket a működési elvüknek köszönhetik: míg a papírszűrők apró pórusaikkal szűrnek, a sportlégszűrök anyaga több réteg textilháló, amelyek két réteg fémháló közt helyezkednek el. Ebben az esetben a textilre felvitt olajfilm szűri meg a levegőt. Szűröképességük ugyan picivel gyengébb mint a papírszűrőknek (de még így is megfelel az autógyárak követelményeinek), viszont több levegőt kap a motor. Valamit valamiért. Másik előnye az örök élettartam: cserélni ezeket a szűrőket már nem kell, viszont gyakran kell őket tisztítani. Erre a célra speciális mosófolyadékot és olajzó szettet vásárolhatunk. A gyártók általában 10e km-es ciklust ajánlanak a betétszűrőkre, és 7-8e km-t a direktszűrőkre. Személyes tapasztalatom szerint sűrűbb tisztítást mindenképpen megéri, betétekre 6-8 ezer km, direktszűrökre 5 ezer km, de ezt módosíthatja a szűrő állapota is.
A motortuning legelső lépése és a legegyszerűbb módja a sportlégszűrő használata. Ezeknek két változata létezik, a sportlégszűrő-betétek és a direktszűrők. A betétszűrőt a gyári légszűrőbetét helyére kell tenni, ezt akárki meg tudja csinálni akár otthon is. A direktszűrő beszerelése kicsit macerásabb. A gyári légszűrőházat ki kell operálni a motortérből, és az erre csatlakozó csonkra kell a szűrőt felerősíteni. Néhány autótípusnál egy kis problémát szokott okozni a légmennyiségmérő, ami a légszűrőháznál szokott csücsülni, egy kis ügyeskedéssel túl lehet járni a gyártók eszén. Más típusoknál maga a beszerelés ütközik akadályokba (tipikus a "nem tudom hova feltenni" probléma), de egy kis szereléssel, kreativitással itt is sikerrel járhatunk. Sok szerelő nem szeret bajlódni az ilyen buktatókkal és inkább azt mondja, hogy ebbe az autóba nem lehet beszerelni, vagy azt, hogy nem javasolja, mert árt a motornak. Ilyenkor egyszerűen másik szerelőt kell keresni, de mindenképp olyat, aki otthon van az adott típusú autó szerelésében, mivel a művelet sok esetben azért többről szól annál, hogy a régit leveszem, az újat rárakom. Egy autó motorjának kifejlesztésekor a levegő felvételének és szűrésének rendszerét is pontos mérések, tesztek eredményei szerint alakítják ki úgy, ahogy az gyári állapotában kinéz. Sok esetben nem mindegy például, hogy mennyi idő alatt jut a levegő a szelepekhez - ha túl korán az sem mindig jó! Érdemes tehát mindennek utánajárni mielőtt ilyesmibe fogunk.
A sportlégszűrők előnye, hogy 40-50%-kal több levegőt képesek átengedni mint a hagyományos papírszűrők. A nagyobb levegő áteresztő képességüket a működési elvüknek köszönhetik: míg a papírszűrők apró pórusaikkal szűrnek, a sportlégszűrök anyaga több réteg textilháló, amelyek két réteg fémháló közt helyezkednek el. Ebben az esetben a textilre felvitt olajfilm szűri meg a levegőt. Szűröképességük ugyan picivel gyengébb mint a papírszűrőknek (de még így is megfelel az autógyárak követelményeinek), viszont több levegőt kap a motor. Valamit valamiért. Másik előnye az örök élettartam: cserélni ezeket a szűrőket már nem kell, viszont gyakran kell őket tisztítani. Erre a célra speciális mosófolyadékot és olajzó szettet vásárolhatunk. A gyártók általában 10e km-es ciklust ajánlanak a betétszűrőkre, és 7-8e km-t a direktszűrőkre. Személyes tapasztalatom szerint sűrűbb tisztítást mindenképpen megéri, betétekre 6-8 ezer km, direktszűrökre 5 ezer km, de ezt módosíthatja a szűrő állapota is.
...folytatás...
Ezekkel a szűrőkkel kb 1-2%-os teljesítmény növekedést érhetünk el, de igazából leginkább autónk rugalmasságán vehetjük észre jótékony hatását. A direktszűrő előnye a sportbetétekkel szemben, hogy még több levegőt juttathatunk a motorba, hátránya viszont az, hogy hidegebb időben nehezebben melegszik be a motor. Másik hátrány, hogy a motortérből szívja a meleg levegőt, ami ritkább, azaz oxigénben szegényebb. Célszerű azzal trükközni, hogy valamilyen módon hidegebb levegőt juttassunk a direktszűrőhöz, tehát a légszűrőt vagy minnél messzebb tenni, vagy házzal elkülöníteni a blokktól. Népszerű megoldás még a légbeömlők vágása megfelelő helyen a motorháztetőre, így a szűrő folyamatosan a kinti friss levegőből szippanthat. A sport betétszűrőnek, bár jóval kevesebb macerával jár, sok típusnál megvan az a hátránya, hogy csak nagyon kicsi áteresztő felületű szűrő építhető be. Ilyen esetekben mindenképp direktszűrőt javasolnék. A direktszűrő ezen felül még hangélményben is gazdagítja tulajdonosát, ugyanis felerősödik a szívóhang, "dögösebb lesz a kocsi hangja". Igazából a turbós járművek szeretik legjobban a sportlégszűrőket, sokkal könnyebben fel tud pörögni a turbó, igy hamarabb felépül a turbónyomás. Turbós kocsik tulajdonosait (mint jómagam) meg tudja babonázni a direktszűrőn keresztül fütyülő turbó hangja.
Sportlégszűrők használata során néhányan beszámoltak még fogyasztáscsökkenésről is (én 0,5-1 liter körülit tapasztaltam), de ez anyira nem jellemző.
Ezekkel a szűrőkkel kb 1-2%-os teljesítmény növekedést érhetünk el, de igazából leginkább autónk rugalmasságán vehetjük észre jótékony hatását. A direktszűrő előnye a sportbetétekkel szemben, hogy még több levegőt juttathatunk a motorba, hátránya viszont az, hogy hidegebb időben nehezebben melegszik be a motor. Másik hátrány, hogy a motortérből szívja a meleg levegőt, ami ritkább, azaz oxigénben szegényebb. Célszerű azzal trükközni, hogy valamilyen módon hidegebb levegőt juttassunk a direktszűrőhöz, tehát a légszűrőt vagy minnél messzebb tenni, vagy házzal elkülöníteni a blokktól. Népszerű megoldás még a légbeömlők vágása megfelelő helyen a motorháztetőre, így a szűrő folyamatosan a kinti friss levegőből szippanthat. A sport betétszűrőnek, bár jóval kevesebb macerával jár, sok típusnál megvan az a hátránya, hogy csak nagyon kicsi áteresztő felületű szűrő építhető be. Ilyen esetekben mindenképp direktszűrőt javasolnék. A direktszűrő ezen felül még hangélményben is gazdagítja tulajdonosát, ugyanis felerősödik a szívóhang, "dögösebb lesz a kocsi hangja". Igazából a turbós járművek szeretik legjobban a sportlégszűrőket, sokkal könnyebben fel tud pörögni a turbó, igy hamarabb felépül a turbónyomás. Turbós kocsik tulajdonosait (mint jómagam) meg tudja babonázni a direktszűrőn keresztül fütyülő turbó hangja.
Sportlégszűrők használata során néhányan beszámoltak még fogyasztáscsökkenésről is (én 0,5-1 liter körülit tapasztaltam), de ez anyira nem jellemző.














Könnyen lehet,mert szolíd a külseje /nem akarok kitűnni/ ,és eddig csak jót hallottam róla.Egy sztori: A Chrysler főnőke meséli,hogy tesztelték a Chrysler-t meg a Lexust hogy milyen a zajszigetelés,egy macskát zártak be éjszakára,reggelre a Lexusban megfulladt.És mi lett az önök autójában ?-Ja-mondja a főnök- a miénk megszökött!
(Ez egy válasz 75hg üzenetére (2007. 02. 23. péntek 13:49), amit ide kattintva olvashatsz)
Gondolom Lexusst vennél
(Ez egy válasz oooooooo üzenetére (2007. 02. 23. péntek 13:47), amit ide kattintva olvashatsz)
2007. 02. 23. péntek 13:47

Én is elfelejteném a mazdát hidd el pedig szeretem.Kár hogy nem lottózom!
Én is elfelejteném a mazdát hidd el pedig szeretem.Kár hogy nem lottózom!
(Ez egy válasz 75hg üzenetére (2007. 02. 23. péntek 13:42), amit ide kattintva olvashatsz)
2007. 02. 23. péntek 13:42

ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ
Akkor inkáb egy maserati,vagy egy mustang, esetleg egy aston martin
Akkor inkáb egy maserati,vagy egy mustang, esetleg egy aston martin
ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ
Akkor inkáb egy maserati,vagy egy mustang, esetleg egy aston martin (Ez egy válasz oooooooo üzenetére (2007. 02. 23. péntek 13:40), amit ide kattintva olvashatsz)
2007. 02. 23. péntek 13:40
Akkor inkáb egy maserati,vagy egy mustang, esetleg egy aston martin (Ez egy válasz oooooooo üzenetére (2007. 02. 23. péntek 13:40), amit ide kattintva olvashatsz)

Pedig biztos megszeretnéd !A hatoslottó jól fizet a héten.Egy életre elfelejtenéd az alfát!
Pedig biztos megszeretnéd !A hatoslottó jól fizet a héten.Egy életre elfelejtenéd az alfát!
(Ez egy válasz 75hg üzenetére (2007. 02. 23. péntek 13:34), amit ide kattintva olvashatsz)
2007. 02. 23. péntek 13:34

Na ennek van stílusa de nem kombi
Na meg nemigazán vagyok mercipárti(se).

Na meg nemigazán vagyok mercipárti(se).

Na ennek van stílusa de nem kombi
Na meg nemigazán vagyok mercipárti(se). (Ez egy válasz oooooooo üzenetére (2007. 02. 23. péntek 13:13), amit ide kattintva olvashatsz)

Na meg nemigazán vagyok mercipárti(se). (Ez egy válasz oooooooo üzenetére (2007. 02. 23. péntek 13:13), amit ide kattintva olvashatsz)

nem is Te lennél, ha nem írsz ilyet! :)))
(Ez egy válasz MmePrune üzenetére (2007. 02. 23. péntek 12:57), amit ide kattintva olvashatsz)
2007. 02. 23. péntek 12:57

sokkal egyszerűbb, ha egy autószerelővel dugsz...olcsóbb és élvezetesebb
sokkal egyszerűbb, ha egy autószerelővel dugsz...olcsóbb és élvezetesebb
(Ez egy válasz X üzenetére (2007. 02. 23. péntek 12:12), amit ide kattintva olvashatsz)
2007. 02. 23. péntek 12:12
Törölt felhasználó (7767)

Hogyan és mivel kell a csatlakozókat lekezelni? A VW-Golfomnak párszor akadtak ilyen gondjai - mondjuk, nem gyúlt ki a helyzetjelzője - erre egyet koppantottam finom kis kacsómmal rá, rendbejött, de két hét múlva ugyanazt csinálta, mostmár a rövidfényem, az meg leoxidálódott, mondta a szerelő, aki csak megmozgatta, megkopogtatott valamit, visszatette, oszt ment....Én meg leperkáltam a leperkálnivalókat... Nos, kedves 75hg, hogyan kell?
annyiból igazad van, hogy a víznek ellenáll az biztos. de magát a tüskét (érintkezőket) befújni vele nem a legjobb! előbb ez a műszerész kontakt az érintkezőkre! majd mikor csatlakoztatod utána a csatlakozó házra nem árt! valóban jól taszítja a vizet! a keróra is használom! :)))
(Ez egy válasz 75hg üzenetére (2007. 02. 23. péntek 12:50), amit ide kattintva olvashatsz)
Nekem eddig bevált, és a fröcssenő vizet is távol tartja.
(Ez egy válasz X üzenetére (2007. 02. 23. péntek 12:39), amit ide kattintva olvashatsz)
2007. 02. 23. péntek 12:39
Törölt felhasználó (69371)

hát a WD-40-ben elég sok kenőanyag van! tudod a kontakt spray lényege az, hogy az oxidált érintkezőket megtisztítja, lemarja az oxid réteget róla! a magas petróleum tartalmú kontakt is pont azért nem a legjobb, mert a petróleumnak van kenése (olaj tartalma) és ugye a nagy trafókban az olaj (amit hűtésnek is használnak) szigetel is! szóval a várt kontakt hatás nem alakul ki rendesen!
hát a WD-40-ben elég sok kenőanyag van! tudod a kontakt spray lényege az, hogy az oxidált érintkezőket megtisztítja, lemarja az oxid réteget róla! a magas petróleum tartalmú kontakt is pont azért nem a legjobb, mert a petróleumnak van kenése (olaj tartalma) és ugye a nagy trafókban az olaj (amit hűtésnek is használnak) szigetel is! szóval a várt kontakt hatás nem alakul ki rendesen!
(Ez egy válasz 75hg üzenetére (2007. 02. 23. péntek 12:34), amit ide kattintva olvashatsz)
2007. 02. 23. péntek 12:34

ÉN többnyire a WD40 nevű csodaszert használom ilyen célokra.Az alfánál megspékeltem azzal, hogy az érintkező hüvelybe csúszó hasított tüskét picit szétfeszítettem, így nehezebben ment össze, de az elektronok nem akadtak el.

ÉN többnyire a WD40 nevű csodaszert használom ilyen célokra.Az alfánál megspékeltem azzal, hogy az érintkező hüvelybe csúszó hasított tüskét picit szétfeszítettem, így nehezebben ment össze, de az elektronok nem akadtak el.
(Ez egy válasz X üzenetére (2007. 02. 23. péntek 12:12), amit ide kattintva olvashatsz)
2007. 02. 23. péntek 12:12

Törölt felhasználó (7767)

Hogyan és mivel kell a csatlakozókat lekezelni? A VW-Golfomnak párszor akadtak ilyen gondjai - mondjuk, nem gyúlt ki a helyzetjelzője - erre egyet koppantottam finom kis kacsómmal rá, rendbejött, de két hét múlva ugyanazt csinálta, mostmár a rövidfényem, az meg leoxidálódott, mondta a szerelő, aki csak megmozgatta, megkopogtatott valamit, visszatette, oszt ment....Én meg leperkáltam a leperkálnivalókat... Nos, kedves 75hg, hogyan kell?
de kontakt spray-ből sem mindegy milyet veszel! van a műszerész (villamos) kontakt, meg az autóhoz való. szerintem ami kifejezetten autóhoz való az nem a legjobb, mert elég nagy a petróleum tartalma és nehezen párolog el. szerintem ezt a műszerész fajtát vedd, de vigyázz ne menjen nagyon a bőrödre, mert tud ám csípni és kiszárítja a bőröd!
(Ez egy válasz X üzenetére (2007. 02. 23. péntek 12:12), amit ide kattintva olvashatsz)
2007. 02. 23. péntek 12:12
Törölt felhasználó (7767)

Hogyan és mivel kell a csatlakozókat lekezelni? A VW-Golfomnak párszor akadtak ilyen gondjai - mondjuk, nem gyúlt ki a helyzetjelzője - erre egyet koppantottam finom kis kacsómmal rá, rendbejött, de két hét múlva ugyanazt csinálta, mostmár a rövidfényem, az meg leoxidálódott, mondta a szerelő, aki csak megmozgatta, megkopogtatott valamit, visszatette, oszt ment....Én meg leperkáltam a leperkálnivalókat... Nos, kedves 75hg, hogyan kell?
Köszi:)