Tuning topic (autók, motorok, csajok)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!

Az eddigi hozzászólások

... 102 103 104 105 106 ...
Sorrend: Legújabb előreLegrégebbi előre hozzászólás / oldal
#526   2007. 02. 25. vasárnap 11:01
X Törölt felhasználó (69371)
...folytatás...


Ahhoz, hogy a töltetcsere-folyamat munkája pozitív legyen a kis áramlási veszteségek mellett, a motor munkapontjának a feltöltő jellemező jó hatásfokú tartományába kell esnie. Azt hiszem, ezen információk tudatában van egy kialakult kép bennetek, hogy nem egy egyszerű, egy gyárilag szívómotornak tervezett motor turbósítása. De nem lehetetlen. Megfelelő felkészültséggel a legtöbb belsőégésű motort fel lehet tölteni üzembiztosan, és jó hatásfokkal. Hogy hogyan tudjuk megváltoztatni egy motor munkapontját azzal a későbbiekben, foglakozunk. Most nézzük meg a töltő szerkezeti felépítését:

Az gázturbina három részre osztható.



Beömlőcsatorna
A beömlőcsatorna feladata a járókerékbe való leválásmentes levegőbeömlés előfeltételeinek a megteremtése.

Járókerék
A járókerék feladata a levegő energiatartalmának a növelése: a járókerékkel közölt mechanikai munka növeli a levegő energiatartalmát, mozgási és nyomási energiáját.

Nyomótér.
A nyomótér (vezetőlapátozás, csigaház diffúzor) feladata a járókerékből kiömlő levegő feleslegesen nagy sebességének csökkentése, ezáltal a nyomás további növelése.
#525   2007. 02. 25. vasárnap 11:00
X Törölt felhasználó (69371)
folyt.

2. Mechanikus feltöltés

A mechanikus feltöltéshez közvetlenül a motor főtengelyéről, többnyire megfelelő - esetenként szabályozható, vagy lekapcsolható -, áttételen keresztül nyerik a működéshez szükséges energiát. A feltöltő beszívja, majd elősűrítve továbbítja a friss töltetet a motor hengereibe. A mechanikus feltöltő nyomásviszonya (a feltöltő utáni és előtti töltetnyomások hányadosa) kisebb, mint a gázturbináé. A mechanikus feltöltő által felvett teljesítmény, a motor hasznos (effektív) teljesítményét csökkenti. A kipufogás a szabad levegőbe történik, így az égéstermékek kitolása a kipufogó oldali ellenállások leküzdéséhez szükséges nyomáson történik. Tehát a mechanikus feltöltő hatásfoka kisebb, mint a gázturbináé.

De már kis töltőnyomás is elegendő ahhoz, hogy a negatív töltetcsere eltűnjön, és pozitívvá váljon. Mivel a mechanikus feltöltő a motor főtengelyéröl kapja a meghajtást, a motor legtöbb üzemállapotára a pozitív töltetcsere-munka jellemző. Itt jelenkezik a mechanikus feltöltés előnye, miszerint már kis fordulaton is van töltőnyomás.
Itt két csoportot különböztetünk meg: belső sűrítés nélküli töltők, és a belső sűrítéssel működő töltők.

A belső sűrítés nélküli töltők (Roots-fúvók)

A Roots-fúvó lényegében egy különleges fogazatú fogaskerék-szivattyú. Ez a fogazat csak a közeget szállítja, a két forgódugattyút külön fogaskerékpár kapcsolja össze. A Roots-fúvó belsejében nincs sűrítés, a fogak csak áttolják a (foghézagokban lévő) közeget a nagynyomású térben, és a már előzőleg odaszállított közeg végzi a sűrítést, miközben részben visszaáramlik a töltőbe. A töltőbe periódikusan visszaáramló levegő lengésfolyamatokat hozhat létre, egyenlőtlen szállítást és jelentős zajt okoz. Maga a veszteség ott jelentkezik, hogy a dugattyúnak nem csak a szállított mennyiséget kell a nagyobb nyomás ellenében kitolnia, hanem azt a mennyiséget is, amely a szállított közeg egyidejű sűrítésekor visszaáramlott. Nagyobb fordulatoknál a Roots-fúvók teljesítményszükséglete és a szállított közeg hömérségletének növekedése kedvezőtlenül nagy.

Belső sűrítéssel működő töltők (csavarkompresszorok)

A belső sűrítéssel működő töltők sűrítik a közeget mielőtt azt a nagynyomású térbe szállítanák. Sűrítési folyamatuk miatt, az összhatásfokuk jobb a belső sűrítés nélkül működő töltőkénél. Két egymással szemben forgó dugattyújának konvex és a konkáv fogazata egymásba illeszkedik, és a levegő addig komprimálódik a csavarhornyokban, amíg el nem éri a kiömlő csonk vezérlőélét. A csavardugattyúk nem érintik sem egymást, sem a ház falát.

Forgásukat esetenként 1:1 áttételtől eltérő fogaskerékpár szinkronizálja. Jó áramlástecnikai kiképzés és megfelelően pontos gyártás esetén az elérhető fordulatszám nagyobb, mint a Roots-fúvók esetén. A Roots-fúvóknál kb. 50m/s kerületi sebesség a felső határ, csavarkompresszoroknál 100 m/s is megvalósítható jó hatásfokkal. Viszont az elméleti szállítási térfogat kb. 30% kisebb mint a Roots-fúvók esetében.
#524   2007. 02. 25. vasárnap 10:59
X Törölt felhasználó (69371)
...folytatás...


3. Nyomáshullám-feltöltés

A nyomáshullám-feltöltés azt a feltöltő hatást használja ki, ami a szívó és a kipufogórendszerben a motor szelepei által periódikusan gerjesztett gázoszlopok lengéséből ered. Hatásossága csak egy szűk fordulatszám-tartományra terjed ki (rezonancia-fordulatszám és környéke).

Ezen a problémán például üzem közben is változtatható hosszúságú szívócsővel segítenek, amelynek segítségével az a fordulatszám-tartomány, amelyben az eljárás hatásos, jelentősen kiterjesztető.
A rezonancia fordulatszám(ok)on kívüli értékeknél ez a szerkezet a motor működését nem befolyásolja, illetve rontja.

A nyomáshullám feltöltésének két módja terjedt el.

Lengőcsöves feltöltés

Lengőcsöves feltöltésnél a szívószelep nyitásakor a szívócsőben keletkezett szívóhullám a cső, vagy az elosztó tartály nyitott végétől nyomáshullámként verődik vissza. Megfelelő hosszúságú (hangolt) cső esetén, a kívánt motorfordulatszámnál a nyomáshullám akkor érkezik a szívószelephez, amikor a dugattyú szívóhatása erősen csökken (szívólöket vége), egyben a szívószelep zárása előtt - a hengerből a szívóvezetékbe történő visszaáramlást is csökkenti. A feltöltési hatást általában fokozzák a kipufogócső hangolásával, amikor is a kipufogószelep nyitásával gerjesztett nyomáshullám verődik vissza szívó (depresszió) hullámként a csőbe. Megfelelő hosszúságú (hangolt) cső esetén a kívánt motorfordulatszámnál a depresszió-hullám röviddel a kipufogószelep zárása elött alacsony ellennyomást hoz létre, így több maradékgáz távozhat a hengerből, aminek a hatására a töltési fok növekszik.

Rezonancia feltöltés

Rezonancia feltöltésnél a motor hengereinek szívóoldalára, egy önlengésre képes tartály-cső rendszert csatlakoztathatnak és ezt geometriailag, úgy alakítják ki, hogy a hengerek periodikus szívási ciklusai a tartály-cső rendszer önlengés számával (saját frekvenciájával) megegyeznek. A rendszer a rezonancia fordulatszámon a motor valamennyi hengerét tölti.


Tehát rajtatok áll, hogy melyik feltöltési eljárást választjátok, no meg a pénztárcátokon. A legolcsóbb megoldás kétség kívül a rezonancia feltöltés, amihez nem kell magát a motort megbontani, és nem befolyásolja drasztikusan a motor élettartalmát, de mivel nincs benne annyi tartalék, vagy fogalmazhatnék úgy is "fantázia" mint a turbófeltöltésben, emiatt nem is nagyon alkalmazzák tuning-berkekben.

Pedig a kihegyezett szívómotornál kötelező lépésnek tartom, nem hiába használja, pl. a BMW is az M-es motorjaiban. Maga a mechanikus feltöltés sajnos számunkra igen költségigényes, de ez a megoldás is figyelemre méltó. A lengőcsöves feltöltés, precíz és bonyolult felépítése miatt rendkívül nehéz feladat, ember legyen a talpán, aki belevág.

Tény viszont, hogy aki nagyot akar "durrantani" általában a turbófeltöltést választja.

Következő cikkünkben magáról a széria szívómotor turbómotorrá építésének korlátairól, és lehetőségeiről lesz szó.
#523   2007. 02. 25. vasárnap 10:55
X Törölt felhasználó (69371)
még egyet beteszek majd utána jelölöm! de az reklámnak számít nem?!
#522   2007. 02. 25. vasárnap 10:51
Fögenyó Fögenyó
Dako, szerintem valahol jelöld a forrást is. Ez így sajnos lopásnak számít!
#521   2007. 02. 25. vasárnap 10:49
X Törölt felhasználó (69371)
óóó baszod pont ezt kerestem! majosháza! a totál car-ban is voltak! nagyon köszönöm!
#520   2007. 02. 25. vasárnap 10:48
X Törölt felhasználó (69371)
Feltöltött motorok - Az alapok



Hazai tuner körökben és e honlap történetében is elég meghatározó, és foglalkoztatott téma a feltöltött motor építése. Elég sok "legenda, tévhit" alakult ki mindezzel kapcsolatban. Nem véletlenül használom a "feltöltés" szót a turbó helyett, hiszen a feltöltésre, nem csak a gázturbinát (turbó) lehet használni, hanem számos egyéb eszközt is. De erre a következő cikkben kívánok kitérni.

Leggyakrabban feltett kérdések:


- Motorélettartam (alkatrészek mechanikai igénybevétele)
- sűrítési arány
- kopogási határ
- hőterhelés (termikus igénybevétel)
- töltőnyomás
- üzemanyag-fogyasztás

Ahhoz, hogy mit jelentenek ezek a fogalmak, és hogyan tudunk megoldást találni rájuk, alapoknál kell elkezdenünk megérteni a feltöltött motor működését.
Kezdjünk bele!

A feltöltés lényege és célja

Feltöltéssel - a szívó négyütemű és a csak öblített kétütemű motorokhoz viszonyítva - növelhető a töltet mennyisége és ez által a motor teljesítménye. Feltöltésnek nevezik a teljes töltetnek - vagy csak egy részének - munkahengeren kívüli előzetes sűrítését annak érdekében, hogy a hengerbe jutó töltet mennyisége nagyobb legyen.

A feltöltés célja minden esetben az adott motor fordulatszám-növelés nélküli teljesítménynövelése. Mind a feltöltés, mind a nagyobb furdulatszám növeli az időegység alatt a hengerbe jutó töltet mennyiségét és ezzel közel arányosan nő a belsőégésű motor teljesítménye. A teljesítmény növelésének minden esetben korlátai vannak, ezek a korlátok a műszaki fejlettség pillanatnyi szintjétől függenek.

A fordulatszám (és ezzel a dugattyú-középsebesség) növelésével a tömegerők okozta igénybevételek négyzetesen nőnek, és a motor gazdaságossága romlik. Az effektív középnyomás feltöltéssel való növelése esetén a gázerők lesznek nagyobbak, ezek azonban a töltet mennyiségével - azaz teljesítménynöveléssel - legfeljebb csak lineárisan arányosak.

Bizonyos fordulatszám felett a nagyobb gázerők, okozta igénybevételek elviselésére könnyebben kialakítható a motor konstrukciója, mint a nagyobb tömegerők elviselésére.
#519   2007. 02. 25. vasárnap 10:47
Fögenyó Fögenyó
#518   2007. 02. 25. vasárnap 10:47
X Törölt felhasználó (69371)
...folytatás...


A motor termikus igénybevétele a teljesítménynövelés mértékétől függ, függetlenül attól, hogy a fordulatszám-növelésből, vagy feltöltésből származik. Nagy dugattyú-középsebességek eléréséhez könnyebb forgattyúhajtómű-elemeket kell tervezni és gyártani, ezt igényes konstrukcióval és jó minőségű anyagokkal lehet elérni. Így az ilyen motor könnyebb, kevésbé robusztus lesz.

A feltöltés - a nagyobb gáznyomások miatt - a konstrukció erősítését igényli. A feltöltés a teljesítményegységre eső tömeget csökkenti ugyan - a teljesítmény jobban nő, mint a szükséges többlettömeg - mégis, a konstrukció erőteljesebbé, robosztusabbá válik.

Egy adott effektív teljesítmény esetén a feltöltés előnyei a következőképpen foglalhatók össze:

- kisebb helyszükséglet (kevesebb henger, rövidebb motor)
- kisebb tömeg, nagyobb teljesítménytömeg
turbófeltöltés esetén jobb hatásfok (lassabban emelkedő fogyasztási görbe)
- kisebb beszerzési ár (Ft/kW), különösen nagy motorok esetén
- kisebb hűtő, mivel azonos teljesítmény esetén kisebb hűtőközeggel elvezetendő hőmennyiség, mint a szívómotoroknál
- a kipufogógáz-turbinának észrevehető hangtompító hatása van
- kevésbé érzékeny a környező levegő sűrűségének csökkenésére
- megfelelő kialakítás esetén kevésbé környezetszennyező a kipufogógáz-összetétel

A feltöltött motorok hátrányai előnyeikhez képest eltörpülnek, de természetesen nem hagyhatók említés nélkül:

- motoralkatrészek nagyobb termikus és mechanikus igénybevétele)
- turbófeltöltéses motoroknál egyes esetekben kedvezőtlen nyomatéki rugalmasság (különösen nagymértékű feltöltés esetén)
- egyes esetekben rosszabb gyorsulási képesség (különösen nagymértékű feltöltés esetén)

Korszerű feltöltött motoroknál már kialakult módszereket alkalmaznak az utolsó két hátrány kiküszöbölésére. Ezekkel később foglalkozunk.
#517   2007. 02. 25. vasárnap 10:38
X Törölt felhasználó (69371)
Egy E46-os M3-as első és hátsó kellene fekete színben. Persze 4 ajtós E46-hoz! Akár használt is jó lenne, mondjuk törött kocsiról meg ilyenek!
(Ez egy válasz oooooooo üzenetére (2007. 02. 25. vasárnap 10:34), amit ide kattintva olvashatsz)
2007. 02. 25. vasárnap 10:34
Sajnos nem!Pár javítást már csináltam Poliészterrel meg epoxival is,de újjat nem.Hajóépítők szoktak vele dolgozni,Bart hajó-Buzás Gyula Keszthely talán,Közelebbit nem tudok./Ő csinált egy két ilyen dolgot/
#516   2007. 02. 25. vasárnap 10:34
oooooooo oooooooo
Sajnos nem!Pár javítást már csináltam Poliészterrel meg epoxival is,de újjat nem.Hajóépítők szoktak vele dolgozni,Bart hajó-Buzás Gyula Keszthely talán,Közelebbit nem tudok./Ő csinált egy két ilyen dolgot/
(Ez egy válasz X üzenetére (2007. 02. 25. vasárnap 10:27), amit ide kattintva olvashatsz)
Törölt felhasználó (69371)
2007. 02. 25. vasárnap 10:27
nem tudsz valakit, aki spoiler-eket gyárt, akár egyedit is!
#515   2007. 02. 25. vasárnap 10:27
X Törölt felhasználó (69371)
nem tudsz valakit, aki spoiler-eket gyárt, akár egyedit is!
(Ez egy válasz oooooooo üzenetére (2007. 02. 25. vasárnap 10:23), amit ide kattintva olvashatsz)
2007. 02. 25. vasárnap 10:23
Az 570-es kép,Dodge Charger a leggátlástalanabb izomautó 7.2 liter-440 ps,1996-ban svájcban rábukkantam egyre majdnem megőrültem hogy nem tudom megvenni,pedig jó áron kínálták.Lehet jobb is, mert anyagi csődbe vitt volna.Akkoriban amerikai autót akartam venni,de egy jó haverom vett egy Corvette-t,az meg állandóan beszart,így letettem róla.A tunning leírás így már sokkal korrektebb ezzekkel nincs semmi bajom.A forrás ugyanaz?
#514   2007. 02. 25. vasárnap 10:25
X Törölt felhasználó (69371)
ugyanaz a forrás! de majd még teszek be a feltöltési lehetőségekről!
(Ez egy válasz oooooooo üzenetére (2007. 02. 25. vasárnap 10:23), amit ide kattintva olvashatsz)
2007. 02. 25. vasárnap 10:23
Az 570-es kép,Dodge Charger a leggátlástalanabb izomautó 7.2 liter-440 ps,1996-ban svájcban rábukkantam egyre majdnem megőrültem hogy nem tudom megvenni,pedig jó áron kínálták.Lehet jobb is, mert anyagi csődbe vitt volna.Akkoriban amerikai autót akartam venni,de egy jó haverom vett egy Corvette-t,az meg állandóan beszart,így letettem róla.A tunning leírás így már sokkal korrektebb ezzekkel nincs semmi bajom.A forrás ugyanaz?
#513   2007. 02. 25. vasárnap 10:23
oooooooo oooooooo
Az 570-es kép,Dodge Charger a leggátlástalanabb izomautó 7.2 liter-440 ps,1996-ban svájcban rábukkantam egyre majdnem megőrültem hogy nem tudom megvenni,pedig jó áron kínálták.Lehet jobb is, mert anyagi csődbe vitt volna.Akkoriban amerikai autót akartam venni,de egy jó haverom vett egy Corvette-t,az meg állandóan beszart,így letettem róla.A tunning leírás így már sokkal korrektebb ezzekkel nincs semmi bajom.A forrás ugyanaz?
(Ez egy válasz X üzenetére (2007. 02. 24. szombat 21:44), amit ide kattintva olvashatsz)
Törölt felhasználó (69371)
2007. 02. 24. szombat 21:44



#512   2007. 02. 25. vasárnap 01:28
oooooooo oooooooo
Buliból jövet kurtva részeg vagyok éppen!Majd holnap reflektálok Hompictures teljesen kizökkentett.Csáó!
(Ez egy válasz X üzenetére (2007. 02. 24. szombat 20:37), amit ide kattintva olvashatsz)
Törölt felhasználó (69371)
2007. 02. 24. szombat 20:37
ne foglalkozz velük! várom az értekezésed a leírtakkal kapcsolatban!
#511   2007. 02. 24. szombat 21:44
X Törölt felhasználó (69371)



#510   2007. 02. 24. szombat 21:38
X Törölt felhasználó (69371)
#509   2007. 02. 24. szombat 20:50
X Törölt felhasználó (77369)
Jo kis gömbölyü cucok.Na végre má. Hát ez tuti jobb mint ami eddig ment itt.
#508   2007. 02. 24. szombat 20:48
X Törölt felhasználó (69371)
Klikkelj a normál/tömörített mérethez








Klikkelj a normál/tömörített mérethez


Klikkelj a normál/tömörített mérethez





Klikkelj a normál/tömörített mérethez











Klikkelj a normál/tömörített mérethez

















Klikkelj a normál/tömörített mérethez
#507   2007. 02. 24. szombat 20:47
X Törölt felhasználó (77369)
No de uraim hol marad a tunning ???
 
... 102 103 104 105 106 ...
Sorrend: Legújabb előreLegrégebbi előre hozzászólás / oldal

A téma adatai

Nyitás ideje: 2007. 02. 09. péntek
Üzenetek: 2586db
Utolsó üzenet: 2012. 11. 05. hétfő
 

Hírek

2025. 01. 22. szerda 12:25
Szexjelentetekkel díszített kocsit találtak Pompejiben Krisztus után 79-ben megsemmisítő természeti katasztrófa tette a földdel egyenlővé Pompeji városát, a Vezúv kitörése 3000 emberi életet követelt. Mára Pompeji a világ egyik legegyedülállóbb régészeti helyszínévé vált, és évente kétmillió... Tovább
2024. 12. 15. vasárnap 14:30
Új VIP vásárlási felület Kedves felhasználók! Szeretnénk tájékoztatni titeket, hogy megújult a VIP vásárlási felület. Aki az előzőhöz volt szokva, neki elsőre idegennek tűnhet, de használjátok ezt is bátran a továbbiakban. Itt már tudtok Apple Pay-jel, és Google Pay-jel is... Tovább
2024. 12. 08. vasárnap 16:27
Szereted a szextörténeteket / képregényeket? Kedves Látogatóink! Testvérlapunk, a Törté-Net, továbbra szívesen várja olvasóit és íróit, mert a legtöbb magyar nyelvű erotikus történetet és képregényt itt találhatjátok széles e világon! Tovább

Válts VIP tagságot! VIP infó

Válassz az alábbi csomagok közül:
Alap
30 nap
2 985 Ft *
VIP-et váltok!
 Bankkártyás, egyszeri díj
Bronz
90 nap
6 766 Ft *
VIP-et váltok!
 Bankkártyás, egyszeri díj
megtakarítás:
1 hónap
Ezüst
180 nap
11 542 Ft *
VIP-et váltok!
 Bankkártyás, egyszeri díj
megtakarítás:
2 hónap
A legjobb ár/érték arány!
Arany
365 nap
16 716 Ft *
VIP-et váltok!
 Bankkártyás, egyszeri díj
megtakarítás:
6 hónap
* 398 EUR/Huf árfolyammal számolva
 

GG Live magyar ÉLŐ chat!

Rosszlanyok.hu - A szexpartner kereső. Több száz igazi szexpartner kereső lány!!! CSAK VALÓDI KÉPEK, videók!!!
Erotikus Tartalom!
A GoldenGate oldalon található információk, linkek, képek és videók erotikus tartalmúak, az oldal a szexualitás témáját nyíltan, egyesek számára sértően kezeli. Amennyiben nem múltál el 18 éves, vagy a térségedben az oldal használata tilos, azaz jogszabályba vagy kötelező erejű előírásba ütközik, kérlek hagyd el az oldalt az [ MÉG NEM VAGYOK 18 ÉVES ] gombra kattintva.

Az oldalra történő belépés előtt figyelmesen olvasd el az alábbiakat, mert az [ ELMÚLTAM 18 ÉVES, ELFOGADOM ] gombra történő kattintással elfogadod a következő feltételeket:

1. Elmúltál 18 éves.
2. Semmilyen formában nem teszed lehetővé 18 évnél fiatalabb személynek a hozzáférést jelen oldal tartalmához.
3. A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban. (További információk)
4. Elfogadod az oldal felhasználási feltételeit és az adatkezelési tájékoztatót.
5. Nem tekinted meg vagy használod az oldalt olyan helyen, ahol ezzel a tevékenységgel törvényt, szabályozást, előírást, vagy helyi normát szegsz meg.
6. Az oldalt teljes mértékben saját felelősségedre látogatod.




Ez a weboldal és médiatartalmai kiskorúakra káros elemeket is tartalmaz. Amennyiben azt szeretné, hogy az Ön környezetében kiskorúak hasonló tartalmakhoz csak egyedi kód megadásával - azaz kiskorúak kizárása mellett – férjenek hozzá, kérjük használjon szűrőprogramot!
Szűrőprogram letöltése és további információk itt!